پرسش و پاسخ حسابداری
به اولین سیستم پرسش و پاسخ حسابداری با سبکی نوین خوش آمدید.
–1 امتیاز
238 بازدید
در قانون کار توسط
سلام

طبق کدام قانون کار جرائم کارگران وکارفرمایان توضیح داده شده است

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (9.3k امتیاز)

سلام

ماده 171 تا 186 قانون کار

متن قانون‌ کار مصوب 29 آبان‌ 1369->فصل یازدهم - جرائم و مجازاتها

ماده171- متخلفان از تکالیف مقرر در این قانون ، حسب مورد ، مطابق مواد آتی با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس یا جریمه نقدی و یا هر دو محکوم خواهند شد. در صورتیکه تخلف از انجام تکالیف قانونی سبب وقوع حادثه‌ای گردد که منجر به عوارضی مانند نقص عضو و یا فوت کارگر شود ، دادگاه مکلف است علاوه بر مجازاتهای مندرج در این فصل ، نسبت به این موارد طبق قانون تعیین تکلیف نماید.
ماده172- کار اجباری با توجه به ماده 6 این قانون به هر شکل ممنوع است و متخلف علاوه بر پرداخت اجرت المثل کار انجام یافته و جبران خسارت با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به حبس از 91 روز تا یکسال و یا جریمه نقدی معادل 50 تا200 برابر حداقل مزد روزانه محکوم خواهد شد. هرگاه چند نفر به اتفاق یا از طرفین یک موسسه ، شخصی را به کار اجباری بگمارند ، هر یک از متخلفان به مجازاتهای فوق محکوم و مشترکا" مسئول پرداخت اجرت المثل خواهند بود مگر آنکه مسبب اقوی از مباشر باشد، که در این صورت مسبب شخصا"مسئول است .
 تبصره- چنانچه چند نفر به طور جمعی به کار اجباری گمارده شوند ، متخلف یا متخلفین علاوه بر پرداخت اجرت المثل با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم خواهند شد.
ماده173- متخلفان از هر یک از موارد مذکور در مواد 149-151-152-153-154-155 و قسمت دوم ماده 78 ، علاوه بر رفع تخلف در مهلتی که دادگاه با کسب نظر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد ، با توجه به تعداد کارگران و حجم کارگاه، در کارگاههای کمتر از100 نفر برای هر بار تخلف به پرداخت جریمه نقدی از هفتاد تا یکصد و پنجاه برابر حداقل مزد روزانه رسمی یک کارگر در تاریخ صدور حکم محکوم خواهند شد و به ازای هر صد نفر کارگر اضافی در کارگاه، 10 برابر حداقل مزد به حداکثر جریمه مذکور اضافه خواهد شد.
ماده174- متخلفان از هر یک از موارد مذکور در مواد 38-45-59 و تبصره ماده 41 برای هر مورد تخلف حسب مورد علاوه بر رفع تخلف با تادیه حقوق کارگر و با هر دو در مهلتی که دادگاه با کسب نظر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد، به ازای هر کارگر به ترتیب ذیل محکوم خواهند شد.
 1- برای تا10 نفر 70 تا50 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 2- برای تا100 نفر نسبت به مازاد 10 نفر 50 تا 100 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 3- برای بالاتر از100 نفر نسبت به مازاد 100 نفر 2 تا 5 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
ماده175- متخلفان از هر یک از موارد مذکور در مواد 78 ( قسمت اول)-80-81-82 و 92 برای هر مورد تخلف حسب مورد علاوه بر رفع تخلف با تادیه حقوق کارگر و با هر دو مهلتی که دادگاه با کسب نظر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد به ازای هر کارگر به ترتیب ذیل محکوم خواهند شد.
 1- برای تا10 نفر،30 تا100 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 2- برای تا100 نفر نسبت به مازاد 10 نفر، 5 تا 10 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 3- برای بالاتر از100 نفر نسبت به مازاد100 نفر- 2 تا 5 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر. در صورت تکرار تخلف ، متخلفان مذکور به 1/1 تا 5/1 برابر حداکثر جرایم نقدی فوق و یا به حبس از 91 روز تا 120 روز محکوم خواهند شد.
ماده176- متخلفان از هر یک از موارد مذکور در مواد 52-61-75-77-79-83-84 و91 برای هر مورد تخلف حسب مورد علاوه بر رفع تخلف یا تادیه حقوق کارگر و یا هر دو در مهلتی که دادگاه با کسب نظر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد، به ازای هر کارگر به ترتیب ذیل محکوم خواهند شد.
 1- برای تا 10 نفر، 200 تا500 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 2- برای تا100 نفر نسبت به مازاد 10 نفر، 20 تا 50 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 3- برای بالاتر از 100 نفر نسبت به مازاد 100 نفر، 10 تا20 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 در صورت تکرار تخلف ، متخلفان مذکور به حبس از 91 روز تا180 روز محکوم خواهند شد.
ماده177- متخلفان از هر یک از موارد مذکور در موارد 87،89 ( قسمت اول ماده) و 90 برای هر مورد تخلف حسب مورد علاوه بر رفع تخلف به تادیه حقوق کارگر و یا هر دو در مهلتی که دادگاه با کسب نظر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد ، به حبس از 91 روز تا 120 روز و یا جریمه نقدی به ترتیب ذیل محکوم خواهند شد.
 1- در کارگاههای تا10 نفر ، 300 تا 600 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 2- در کارگاههای 11 تا100 نفر، 500 تا1000 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 3- در کارگاهای 1000 نفر به بالا ، 800 تا 1500 برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر.
 در صورت تکرار تخلف ، متخلفان به حبس از 121 روز تا180 روز محکوم خواهند شد.
ماده178- هر کس ، شخص یا اشخاص را با اجبار و تهدید وادار به قبول عضویت در تشکلهای کارگری یا کارفرمایی نماید. یا مانع از عضویت آنها در تشکلهای مذکور گردد و نیز چنانچه از ایجاد تشکلهای قانونی و انجام وظایف قانونی آنها جلوگیری نماید ، با توجه به شرائط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی از 20 تا 100 برابر حداقل مزد روزانه
 کارگر در تاریخ صدور حکم یا حبس از 91 روز تا120 روز و یا هر دو محکوم خواهد شد.
ماده179- کارفرمایان یا کسانی که مانع ورود و انجام وظیفه بازرسان کار و ماموران بهداشت کار به کارگاههای مشمول این قانون گردند یا از دادن اطلاعات و مدارک لازم به ایشان خودداری کنند. در هر مورد با توجه به شرایط و امکانات خاطی به پرداخت جریمه نقدی از 100 تا 300 برابر حداقل مزد روزانه کارگر پس از قطعیت حکم و در صورت تکرار به حبس از 91 روز تا120 روز محکوم خواهند شد.
ماده180- کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 159 این قانون از اجرای بموقع آراء قطعی و لازم الاجرا مراجع حل اختلاف این قانون خودداری نمایند ، علاوه بر اجرای آراء مذکور، با توجه به شرایط و امکانات خاطی به جریمه نقدی از20 تا200 برابر حداقل مزد روزانه کارگر محکوم خواهند شد.
ماده181- کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است ، به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می گردد مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 روز تا 180 روز محکوم خواهند شد.
ماده182- کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 192 این قانون از تسلیم آمار و اطلاعات مقرر به وزارت کار و امور اجتماعی خودداری نمایند ، علاوه بر الزام به ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار و امور اجتماعی، در هر مورد با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی از 50 تا250 برابر حداقل مزد روزانه کارگر محکوم خواهند شد.
ماده183- کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تادیه کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) با توجه به شرائط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.
ماده184- در کلیه مواردی که تخلف از ناحیه اشخاص حقوقی باشد ، اجرت المثل کار انجام شده و طلب و خسارت باید از اموال شخص حقوقی پرداخت شود ، ولی مسئولیت جزائی اعم از حبس ، جریمه نقدی و یا هر دو حالت متوجه مدیر عامل یا مدیر مسئول شخصیت حقوقی است که تخلف به دستور او انجام گرفته است و کیفر درباره مسئولین مذکور اجراء خواهد شد.
ماده185- رسیدگی به جرائم مذکور در مواد 171 تا 184 در صلاحیت دادگاههای کیفری دادگستری است ، رسیدگی مذکور در دادسرا و دادگاه خارج از نوبت بعمل خواهد آمد.
ماده186- جرایم نقدی مقرر در این قانون به حساب مخصوصی در بانک واریز خواهد شد و این وجوه تحت نظر وزیر کار و امور اجتماعی به موجب آئین نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می رسد ، جهت امور رفاهی ، آموزشی و فرهنگی کارگران به مصرف خواهد رسید.

منبع سایت اداره کار

سوالات مشابه

–1 امتیاز
1 پاسخ 208 بازدید
سوال شده اسفند 1, 1394 در حسابداری شرکتها توسط jef (220 امتیاز)
–1 امتیاز
0 پاسخ 392 بازدید
سوال شده تیر 28, 1396 در قانون کار توسط Hadi (190 امتیاز)

به پرسش و پاسخ حسابداری خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران این مجموعه.
لطفا قبل از پرسیدن سوال از عدم وجود داشتن سوال با کمک قسمت جستجو اطمینان حاصل کنید.

محبوب ترین برچسب ها

بیمه مالیات حسابداری پیمانکاری مزایا،شرکت سهامی کار حقوق ، امورمالیاتی ، سامانه حقوق حق جذب# اضافه کاری،مزایا،حقوق پایه اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 99 تعدیلات سنواتی پلمپ دفاتر تجاری،دفتر روزنامه،دفتر کل، پایه سنوات ، حقوق وام، قسط، ارزش افزوده، عدم درج ارزش افزوده در فاکتور بیمه تکمیلی خرید و فروش کالای مجازی ارزش افزوده-باغ تالار گروه پرسش وپاسخ حسابداری درتلگرام# حقوق، هزینه پایه سنوات،حق سنوات ،حق سنوات روزانه ، روشهای تحلیلی،استاندراد حسابرسی افتخارحسابداری،مفاخرحسابداری،تدریس،استادسویس کانال حسابداری، پدرحسابداری ایران،روزحسابدار روز حسابدار،هفته حسابداری وظایف حسابدار ثبت های اصلی حسابداری مشارکت درپاسخ گویی چک، وصول چک، ثبت چک تقسیم بندی ضایعات فرق ضایعات قراضه با ضایعات پس مانده ضایعات قراضه هزینه از دست رفته استهلاک توربین ها تازه های بیمه،مالیات، حسابداری مشاغل الف ب ج ماده۹۵قانون مالیات تعریف اعتبار.دیوان محاسبات عمومی اجزای بودجه عمومی دولت تعریف بودجه زمان اظهارنامه عملکرد۹۳ افتتاحیه شرکت غیر فعال رمزگزاری روی فایل اکسل جایگاه حسابداری ماهیت دارایی غیرجاری و ثابت مشهود، دارای غیرجاری دوره جدید، مانده حساب دوره جدید تقدیر از اساتید پدر علم حسابداری ایران بیمه بیکاری، هدیه ازدواج امتناع از کد اقتصادی،معاملات سه ماهه اظهارنامه عملکرد سفته.ضمانت کاری وظایف هیات عالی انتطامی مالیاتی مدارک مالیات برارزش افزوده سالهای قبل مقرری بیمه بیکاری معاملات سه ماهه پزشکان دفع ازحق،مشکل مالیاتی،سوءاستفاده از کد اقتصادی،اشتباه معاملاتی معاملات ارزی آزمون حسابداررسمی شغل مناسب حسابداری اقلام ترازنامه،سودسهام پرداختنی استهلاک ماشین الات شرکت بازرگانی،بهای تمام شده موجودی کالا براساس قوانین امورمالیاتی رمزونام کاربری معاملات سه ماهه مالیات برارث اعتبارارزش افزوده تعریف حسابداری حسابداری انگلیسی قراردادپیمانی دست دوم معاملات کمتر از 10 درصد قطعات کامپیوتر،ارزش افزوده حقوق ودستمزد ساعتی ،حق بن ومسکن ساعتی ماده 80 تامین اجتماعی سابقه بیمه سالهای قبل از 86 سابقه بیمه برآوردهای حسابداری استانداردهای حسابرسی،روشهای تحلیل سن بورس دفترروزنامه،نوشتن اسناد مغازه ،صنف،مالیات ،پروانه کسب حسابداری،هالیوودی حق العملکار،ثبت حسابداری شرکت تعاونی،عام سود وزیان،کالای امانی آمر،کالای امانی،ثبت حسابداری،سبز پایه اصلی،حقوق مزایا، تنخواه گردان ثبت تنخواه گردان موجودی کالا برای برآورد ارزش موجودی کالا ارزش موجودی کالا روش شناسایی ویژه شناسایی ویژه سیف cif f.o.b فوب شرکتی سهامی خرید سهام کد اقتصادی
...