پرسش و پاسخ حسابداری
به اولین سیستم پرسش و پاسخ حسابداری با سبکی نوین خوش آمدید.
–1 امتیاز
988 بازدید
در بزرگان حسابداری توسط (9.3k امتیاز)
باسلام
پدر علم حسابداری ایران کیست
توسط (9.3k امتیاز)
اسمعیل عرفانی

این زمان دیگر نام اسمعیل عرفانی تنها برروی کتابهایی برجای مانده است که آن زنده یاد در رشته حسابداری و حسابرسی تالیف کرده است و در آن قطع خاص انتشارات دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران منتشر می شد و اکنون در کتابخانه های معتبر نگهداری می شود و تنها در بررسیهای تاریخی تحولات دانش حسابداری در ایران به آن مراجعه می شود. بیش از این اما در دوران اخیر کمتر از او یاد کرده ایم؛ او را که واضع واژه های حسابرس و حسابرسی، استاد حسابداری، مشاور دکتر محمد مصدق، از بنیانگذاران دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران، از شمار مولفان و بنیانگذاران برجسته دانش نوین حسابداری و حسابرسی کشور، بنیانگذار نخستین انجمن حرفه ای ایران، از کارگزاران بلند پایه بانک ملی ایران، معاون بانک مرکزی، مشاور سازمان برنامه و رییس هیئت عالی بازرسی شرکت ملی نفت ایران، عضو هیئت نمایندگی ایران در دادگاه لاهه و تحلیلگر چیره دست اقتصاد بود. اعتبار او البته از نقشها و سمتهایی که داشت مایه نمی گرفت بلکه عملکردش در مشاغل پیشگفته بود، که به او اعتبار می بخشید و می توان از خلال بررسی آن آموزه های کم نظیری از چگونه حسابرس بودن را در اختیار نسل کنونی حسابداران نهاد و به نسلهای آینده سپرد.
اسمعیل عرفانی پیش از آنکه پیر شود، از میان ما رفت، اما بیش از آنکه از یاد رفتنی باشد به یادماندنی است.
نوشته حاضر حاصل کوششی است که از آغاز سال 1372 و در راستای بازشناخت استاد اسمعیل عرفانی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. اما در هرگامی با محدودیتهای پیشبینی نشدنی در دستیابی به اطلاعات مستند روبه رو بود. برای نمونه، دستاورد این همه سال جستجویمان، تنها یک امضا از استاد بود که آن هم در پرتو لطف یکی از شاگردان استاد به دست آمد. بیش از این دریغ از دستیابی به جمله ای دست نوشته استاد. اما در برابر این دشواریها هر آنچه نیز که تاکنون فراهم آمده در پرتو نیک خواهیها و راه گشاییهای بستگان، شاگردان و دوستان استاد بوده است.
نخست باید از دکتر پرویز شمس استاد ادبیات بسیاری از حسابداران یادکرد که بررسیهای نخستین را آسان کرد و مرا خانه به خانه با بستگان آن شادروان آشنا ساخت؛ از فیروز عرفانی برادر استاد و خدیجه حسن پور معلم گرانقدر فرزندان این مرز و بوم دختر عمه شادروان که مرا در خانه هایشان پذیرا شدند و از هیچگونه یاری در کار بررسی دریغ نکردند، از آقای مهندس علی خیام عرفانی خواهرزاده استاد که حق بسیاری در این کوشش دارند، عکسهایی دست نیافتنی از استاد را در اختیار گذاشتند، پرسشنامه های تهیه شده مرا در ایران و خارج از کشور به بستگان و آشنایان استاد ارائه کردند، پاسخهای آنان را گردآوردند و به من سپردند و از غلامرضا حیدرخویی شاگرد استاد که مدارک درخور استفاده ای را فراهم آوردند و خاطرات خود را از استاد بازگو کردند و سرانجام از پروین عرفانی خواهر و پرویز عرفانی برادر و مسعود عرفانی خواهرزاده استاد که با دقتی بیشینه به پرسشهای پرسشنامه ها پاسخ گفتند و به یافته های بررسی کننده اعتبار بخشیدند.
اسمعیل عرفانی فرزند میرزا ابوطالب خان عرفانی است. خود ابوطالب خان در رودبار متولد شده است. او پس از پایان گرفتن تحصیلاتش در شاهزاده عبدالعظیم (شهرری)، برای مطالعه و آشنایی با روشهای نوین آموزش و پرورش به قفقاز رفت و در آنجا مدرسه ای برای ایرانیان مقیم قفقاز تاسیس کرد. پس از آن راهی سمرقند شد و در آنجا نیز به تاسیس مدرسه برای فرزندان ایرانیان مقیم آن شهر همت گماشت. شادروان ابوطالب عرفانی پس از انقلاب اکتبر، مانند بسیاری از ایرانیان مهاجر، به میهن بازگشت و در بندر انزلی دست به تاسیس مدرسه ای زد که اسمعیل و برادرش ابراهیم از نخستین شاگردان آن بودند. سپس برای اینکه فرزندانش به دانشگاه راه یابند در سال 1309 به تهران آمد. ابوطالب خان عرفانی از یاران و همرزمان میرزا کوچک خان بود و مدتی را همراه سردار جنگل در اقامتگاه او سپری کرد و در همانجا همسر و یکی از فرزندانش را از دست داد.

محققان و پژوهشگران در باب دغدغه های فکری جامعه اندیشه می کنند و حاصل کار خود را تدوین و به جامعه عرضه می کنند  دکتر شباهنگ

 درسال 1351 در زمانی که کتابهای اصول حسابداری به زبان فارسی در ایران انگشت شمار بود, کتاب تئوریهای حسابداری راتالیف کردند. تسلط ایشان به مبحث تئوریهای حسابداری و نیاز مبرم دانشپژوهان دوره دکترای حسابداری به کتابی مرجع دراین مبحث موجب شده است که ایشان تالیف کتاب جدیدی با همین عنوان را در برنامه کار خود قراردهند.
آقای دکتر شباهنگ از سال 1365 همکاری خود را با مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی آغاز کردند که هنوز ادامه دارد. ثمره این همکاری انتشار کتابهای متعدد در زمینه های حسابداری مالی, حسابداری مدیریت, مدیریت مالی و حسابرسی عملکرد بوده است. آثار ارزنده دکتر شباهنگ توجه محافل علمی را به خود جلب کرده و چندین جایزه را به خود اختصاص داده است.
 
 در سال 1323، خانواده ای مؤمن و فرهنگی در قزوین صاحب فرزندی خوش یمن شدند که به حُب مولایشان امیرمؤمنان، نام علی بر او نهادند. پدر و مادر خانواده هر دو از رهروان آموزش بودند که به فرزندان میهن پاک خود دانش و ادب می آموختند. علی سه ساله بود که شمع فروزان وجود مادر خاموش و از گرمای هستی و مهر مادر محروم شد؛ و از همان اوان کودکی، دوران تجربه پایداری و شکیبایی وی آغاز گردید. در سایه حضور پدری آموزگار و دوراندیش، علی دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت و در سال 1341 با دریافت دیپلم ریاضی از دبیرستان محمد قزوینی فارغ التحصیل شد.
 
 وی در اولین فرصت ممکن در همان خدمت سربازی راه پدر و سیره مادر- پیشه معلمی- را پی گرفت و با استفاده از دوره سپاه دانش، قدم در راهی گذاشت که هیچ گاه از آن روی برنگرداند.
دکتر علی ثقفی در سال 1345 با ورود به مؤسسه عالی حسابداری، دوران تحصیلات تخصصی و عالی خود را پایه ریزی کرد و به طور همزمان در رشته حسابداری دانشکده حسابداری شرکت نفت نیز بر آموزه های خود افزود. همزمان با تحصیل، از سال 1346 در وزارت دارایی وارد حوزه تشخیص مالیات شد و مدت دو سال کمک ممیز و سه سال ممیز بود. از سال 1349 تا1351 نیز با تشکیل و اداره مؤسسه حسابرسی فن پال بر تجارب خود افزود. وی در بهمن سال 1349 موفق به دریافت درجه لیسانس از مؤسسه عالی حسابداری شد و با گذشت دو سال، در سال 1351 برای ادامه تحصیلات عالی به خارج از کشور رفت.
دکتر ثقفی دوره کارشناسی ارشد حسابداری را در سال 1351 در دانشگاه ایالتی ایندیانای آمریکا شروع کرد و در سال 1353، با معدل 8/19 این دوره را پشت سر گذاشت. وی بلافاصله در دوره دکترای حسابداری دانشگاه میسوری کلمبیای آمریکا پذیرفته شد که به طور همزمان اصول حسابداری 1 و 2 و حسابداری صنعتی 1 و 2 را نیز در این دانشگاه تدریس می کرد. پس از دریافت درجه دکترا (1356) از دانشگاه میسوری، این دانشگاه وی را به عنوان استادیار جذب کرد. سه سال نیز در دانشگاه میسوری با تدریس دروس حسابرسی، حسابداری پیشرفته و اصول حسابداری به تعلیم و تربیت پرداخت.
 
در سال 1359 زمانی که تحصیلکرده ها و غرب دیده ها یارای تحمل مشکلات میهن خود را نداشتند و جلای وطن می کردند، وطن پرستی و آموزه های جان بخش پدر و مادر، دکتر ثقفی را به وطن کشاند. و از این زمان است که خدمات پرقدرشان آغاز می گردد.
دکتر ثقفی به محض ورود، در دانشگاههای شهید بهشتی، دانشکده حسابداری شرکت نفت و مؤسسه عالی بازرگانی به تدریس پرداخت و آموزه های خود را به شاگردان تقدیم کرد.
 
دکتر عزیز نبوی

موسس موسسه عالی حسابداری و مولفی برجسته در دانش حسابداری

نبوی را به عنوان مدیری موفق می­شناسیم. وی مولفی برجسته بود. چاپ مکرر کتابهایش در طول 40 سال گذشته و انبوه متقاضی برای آنها حاکی از اهمیت و ارزش کاربردی تالیفاتش است. نبوی معلمی دانشمند و توانا بود که دانش وسیعش از مطالعات گسترده ­اش در زمینه ­های مختلف پدید آمده بود.
 
مصطفی علی­مدد - یادنامه استاد عزیز نبوی ـ من مرگ این عزیزراباورنمی­کنم ـ مجله حسابدار شماره 156
عزیز نبوی فرزند میربابا نبوی از فرهیختگان و آزادی­خواهان آذربایجان در صدر مشروطه است. ایشان در بیان شرح حال خود می­گوید:
« در سال 1311 در بندرانزلی متولد شدم، اما در تهران زندگی کردم. نخست لیسانس حقوق و پس از آن فوق­ لیسانس علوم اداری و سرانجام در اولین دوره دکترا در ایران، دکترای اقتصاد گرفتم و در سال 1340(1960 میلادی) موفق به اخذ درجه دکترای علوم اداری با تخصص در زمینه حسابداری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شدم. استاد دانشکده حقوق و علوم و اقتصاد دانشگاه تهران، استاد دانشکده اقتصاد و بانکداری دانشگاه ملی و بنیانگذار و رئیس موسسه عالی حسابداری بودم. افتخارم این است که هزاران جوان تحصیلکرده برای کشورم تربیت کرده­ ام. از سال 1355 به بعد استاد دانشگاه کشور سوئیس بودم و در دانشگاه اروپایی سوئیس روش علمی تحقیق، حسابداری مالی و حسابداری مدیریت تدریس کردم.»
دکتر عزیز نبوی خدمات دولتی را در وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز کرد و سالها در مقام مشاور عالی وزارت دارایی، مشاور مالی وزارت کشور و مشاور مالی وزارت پست و تلگراف و تلفن بکار مشغول بود. مدیریت مجله تجارت دانشکده حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت مدیره انجمن حسابداران قسم خورده ایران، سردبیری مجله بانکها در وزارت دارایی و نمایندگی دولت ایران در کنفرانس جهانی امور مالی در ایتالیا در سال 1964 میلادی از دیگر اموری بود که ایشان به آنها اشتغال داشت.

1 پاسخ

–1 امتیاز
توسط (9.3k امتیاز)
ویرایش شده توسط
دكتر فضل الله اكبري در دوم ارديبهشت سال 1300 هجري شمسي برابر با سوم ماه رمضان المبارك سال 1339 هجري شمسي در شهر گلپايگان چشم به جهان گشود. تحصيلا ت ابتدايي را در شهر گلپايگان و دوره دبيرستان را در دبيرستانهاي ادب، صارميه و سعدي اصفهان طي كرد. همزمان با طي دوره دبيرستان و حتي قبل از آن به تحصيل علوم قديمه نزد پدربزرگ مادريش مرحوم حاج فخرالعلما پرداخت و پس از آن در اصفهان از محضر استاداني چون شادروان فضل الله همايي و برادر دانشمند ايشان استاد جلا ل همايي و آقاي مباركه اي كسب فيض كرد.

وي حساب و رياضي و حساب سياق نقدي و جنسي را نزد پدربزرگ و پدر فرا گرفت. دكتر فضل الله اكبري بعد از دريافت ديپلم متوسطه، در دانشكده حقوق دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و از اين دانشكده ليسانس گرفت.

سپس در شركت ملي نفت استخدام شد و همزمان با مرحوم حييم در تهيه فرهنگ لغات انگليسي به فارسي همكاري داشت. وي در اوايل دهه 1330 در موسسه علوم اداري و بازرگاني دانشكده حقوق دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و فوق ليسانس علوم اداري و بازرگاني دريافت داشت. به دنبال آن با استفاده از بورس تحصيلي به امريكا رفت و در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي و دانشگاه استانفورد به تحصيل پرداخت و در رشته مديريت بازرگاني با گرايش حسابداري دكترا دريافت كرد.

بعد از اخذ مدرك دكترا به ايران مراجعت كرد و در موسسه علوم اداري به تدريس پرداخت و در سال 1337 به عنوان اولين مدرس حسابداري با درجه دانشياري به عضويت هيئت علمي دانشكده حقوق دانشگاه تهران پذيرفته شد.

دكتر اكبري در مورد اين دوره از زندگي خود در مصاحبه اي با مجله حسابدار (دكتر فضل الله اكبري، 1378، سرگذشت يك استاد و سرگذشت يك علم)، و بعد در مقاله اي در سال 1378 درباره چگونگي شروع تدريس حسابداري در دانشگاه تهران براي چاپ در مجله حسابرس (دكتر فضل الله اكبري، 1378، چگونگي تدريس حسابداري...) چنين مي نويسد:

"هميشه فكر مي كنم آدمي تا اندازه اي به جايي راه مي برد كه مقدر است . سرانجام هم وضعيتي پيش آمد كه بتوانم از بورسي در اين رشته بهره مند شوم. بدين ترتيب عملا به قلمروحسابداري وارد شدم... پس از مراجعت از خارج، دانشگاه تهران اعلا م كرد كه براي تدريس رشته هاي حسابداري و حسابرسي دانشيار مي پذيرد و من براي اين كار داوطلب شدم." من تنها داوطلب بودم. ... بايد اذعان كنم در آن زمان دو- سه نفري بودند كه بيش از من حسابداري مي دانستند و تجربه بيشتري هم داشتند، ولي چون داشتن درجه دكتري يكي از شرايط استخدام بود با وجود علا قه اي كه داشتند، واجد شرايط و داوطلب نشدند.

سالها حسابداري به عنوان رشته اي قابل قبول براي تدريس در دانشگاه شناخته نمي شد. تا سال 1333 در هيچ دانشگاه و موسسه آموزش عالي حسابداري رسماً تدريس نمي شد.متاسفانه در ايران آن زمان، اغلب افراد به جهت عدم اطلاع كافي از محتواي دروس مزبور، علوم مالي و حسابداري را در سطح ساير رشته هاي دانشگاه به حساب نمي آوردند.محتواي رشته حسابداري، اهميت و لزوم آن در انتظام امور سازمانها و تاثير آن در پيشرفت كشور، سالها همچنان ناشناخته باقي ماند. در سال1334 كه داوطلب تدريس حسابداري در دانشگاه شدم، يكي از اولياي دانشگاه گفت شك دارد جايگاه تدريس حسابداري در دانشگاه باشد، و اضافه كرد در گذشته هم حسابداري در سال ششم رشته تجارت دبيرستانها تدريس مي شده است و اگر حسابداري را رشته اي دانشگاهي بشناسيم بزودي داوطلباني هم براي تدريس خانه داري، گله داري و باغداري پيدا مي شوند؛ دانشگاه را تدريس حساب كافي است.

دو - سه سالي طول كشيد تا با مراجعات مكرر و مستمر، ارائه شرح دروس حسابداري و رشته هاي مختلف آن، اهميت و فرق آن را با حساب و رياضي توجيه كنم و توضيح دهم. بالا خره قرار شد در دانشكده حقوق و علوم سياسي و اقتصادي دانشگاه تهران براي انتخاب و استخدام يك نفر دانشيار اقدام كنند."

در طول سال 1342 توضيحاتم رئيس وقت دانشگاه تهران را متقاعد و مصمم كرد كه دانشگاه تهران، مانند بسياري از مهمترين دانشگاههاي جهان، و به لحاظ نياز كشور، مي بايد دانشكده اي براي آموزش و تحقيقات مديريت داشته باشد. در ابتداي شهريور 1343 شادروان دكتر صالح رئيس دانشگاه، در جلسه اي پرشور و با مخالفتهاي بسيار، بالا خره تاسيس دانشكده علوم اداري و مديريت بازرگاني را به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسانيد.... مخالفتها با تاسيس اين دانشكده، اولين در نوع خود در كشور، بيشتر از ناشناخته بودن مديريت به عنوان رشته اي از دانش ناشي مي شد." (دكتر اكبري، 1378، نوبت من نيست، ص 15)

دكتر فضل الله اكبري پس از تاسيس دانشكده علوم اداري و مديريت بازرگاني دانشگاه تهران، به مدت 8 سال رئيس اين دانشكده بود. پس از سال 1350، به سمت معاون آموزشي و پژوهشي وزارت علوم و آموزش عالي برگزيده شد و همزمان به تدريس رشته حسابداري در دانشگاهها و موسسات مختلف آموزش عالي به ويژه بانك ملي ايران، اشتغال داشت. در اين دوره با شركت اطلا عات اعتباري كه به وسيله بانك مركزي تاسيس شده بود، نيز همكاري داشت.

در فاصله سالهاي 1350-53 كه در وزارت علوم به كار اشتغال داشت، خدمات گسترده اي در زمينه ارزشيابي مدارك تحصيلي و ارزيابي علمي دانشگاهها و مراكز علمي كشور به انجام رسانيد. وي در اواخر سال 1353 به دانشگاه تهران بازگشت و به عنوان استاد دانشكده علوم اداري و بازرگاني دانشگاه تهران در سمت معاون و قائم مقام رئيس دانشگاه تهران به كار ادامه داد.

پس از انقلاب در اوايل سال 1358 در سمت استادي دانشگاه بازنشسته شد اما تا پايان سال تحصيلي 58-1357 همچنان به تدريس ادامه داد. از اوايل دهه 1360 سازمان حسابرسي اين افتخار را يافت تا از همكاري ايشان با مركز تحقيقات تخصصي حسابداري و حسابرسي اين سازمان برخوردار شود. كتاب و مقالا ت مختلفي كه در اين دوران توسط ايشان تاليف و تدوين و توسط سازمان حسابرسي منتشر شده است حاصل اين دوران پربار است.

دكتر فضل الله اكبري در اواخر دهه 1360 به امريكا مسافرت كرد و به مدت دو سال با سمت استادي در دوره هاي فوق ليسانس دانشكده مديريت بازرگاني دانشگاه استانفورد كه يكي از معتبرترين دانشكده هاي اين رشته در سراسر دنيا به شمار مي آيد، به تدريس پرداخت. پس از آن به انگلستان رفت و يك سال نيز در دانشكده مديريت دولتي تدريس داشت. ايشان از اواسط دهه 1370 به ايران مراجعت كرد و همچنان همكاري خود را در زمينه تحقيق و تاليف با مركز تحقيقات تخصصي حسابداري و حسابرسي سازمان حسابرسي ادامه داد و در اين مدت است كه مقالا ت متعددي هم براي مجله حسابرس تهيه كرد.

كتاب بررسي تحليلي دكتر فضل الله اكبري در سال 1381 به عنوان كتاب درخور تقدير برگزيده و به وسيله وزير فرهنگ و ارشاد اسلا مي در مراسم هفته كتاب مورد تقدير قرار گرفت.

آقاي دكتر اكبري دانشمندي بي­طرف و واقع­گرا بود.در عين­حال كه حرمت همگان را نگه مي­داشتند با اطرافيان رفتاري محكم، منطقي و مهربان داشتند.استوار و قاطع اما اهل اعتدال بودند. بي­ادعا بودند و فروتن. از نقد و نفي ديگران پرهيز مي­كردند و مراعات حقوق ديگران را از هر حيث مي كردند.

نقش فردي دكتر فضل الله اكبري در توسعه دانش حسابداري در ايران به نحو قاطع تعيين كننده بوده است. اين نقش به گفته خود ايشان محصول «علاقه به كار» و به قضاوت آناني كه او را از نزديك مي­شناختند محصول احساس «مسئوليت» نسبت به توسعه و پيشرفت جامعه و «ايمان» به چاره جوئيها و راهگشاييهاي «علم» نيز بوده است.

زنده ياد دكتر فضل الله اكبري در 13فروردين1384 جان به جان آفرين تسليم كرد و در قطعه 229 بهشت زهرا به خاك سپرده شد.از ايشان 4 فرزند ، 2پسر و 2 دختر ، باقي مانده است.

● كتابها   ...

·          ▪ حسابداري صنعتي، دانشگاه تهران، با تجديد چاپ به دفعات و توسط ناشران ديگر، 1338

·          ▪ اصول حسابداري، دانشگاه تهران، با تجديد چاپ به دفعات، 1340

·          ▪ تجزيه و تحليل صورتهاي مالي، سازمان حسابرسي، با پنج بار تجديد چاپ و تجديدنظر، 1366

·          ▪ حسابداري بازرگاني، دانشكده علوم اداري و مديريت بازرگاني، 1354

·          ▪ تهيه بودجه بازرگاني و صنعتي، انتشارات فروردين، 1365

·          ▪ حسابداري استهلا ك، سازمان حسابرسي، اولين چاپ 1371، چاپ هفتم، 1380

·          ▪ فرهنگ اصطلا حات حسابداري (انگليسي- فارسي)، سازمان حسابرسي، جلد اول، 1376

·          ▪ بررسي تحليلي يا استفاده از تجزيه و تحليل صورتهاي مالي در حسابرسي، سازمان حسابرسي، 1
۱379برگرفته از وبلاگtavana313.blogfa.com
توسط (9.3k امتیاز)
بزرگان حسابداری ايران
دکتر علی وثوق

در سال 1304 در تهران متولد شد. وی در سال 1326 مدرک کارشناسی حقوق قضایی و در سال 1339 مدرک کارشناسی ارشد علوم اداری را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دریافت کرد. روانشاد دکتر علی وثوق دوره دکترای علوم سیاسی را نیز درهمان دانشکده طی کرد و در سال 1345 از رساله خود درباره حسابداری دولتی و امور مالی شهرداریها دفاع کرد. وی از همان زمان به عنوان استادیار، همکاری علمی خود را با دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1355 درجه فوق تخصص رشته حسابداری را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا دریافت کرد. فقید سعید دکتر وثوق از سال 1351 مدیریت بخش حسابداری دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران را به عهده گرفت و پس از چند سال تصدی معاونت دانشکده مزبور، ریاست این دانشکده را پس از انقلاب عهده دار شد و به مدت 8 سال در این سمت انجام وظیفه کرد. روانشاد دکتر وثوق با اکثر دانشگاههای ایران همکاری داشت و آثار متعددی در زمینه های علمی و پژوهشی از وی به جای مانده است. وی عضویت در مجامع متعددی از جمله شورایعالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان علوم، و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را به عهده داشت.

 "...در رابطه با علی مدد، صفاتی با مصادیق عملی آنها، که خود طی سالها ناظر بوده ام، به خاطر می رسد: دقت نظر، سرعت انتقال، پایبندی به اصول، صراحت لهجه، بی باکی و...؛ اینها علاوه بر صفات مردمی او که اهم آنها تواضع و فروتنی و خلوص نیت است، جلوه گری می کنند. گاه جمع اضداد را در او می یابید : فروتنی وصف ناشدنی در مقابل بی باکی ، ستیز و تسلیم ناپذیری آن گاه که پای تخطی از اصول در بین باشد.اگر از من می پرسید صفت ممتاز علی مدد چیست، صفتی که بیش از هرچیز جلب توجه می کند، بی درنگ می گویم ژرف اندیشی و گزیده گویی . بسیار می اندیشد و کم می گوید ولی سنجیده ، به موقع و به مورد می گوید.او این امتیاز را مدیون ذهنی است تحلیلگر، وقاد و نقاد که خداوند به او عطا فرموده است."
منبعhttp://shalizarman.blogfa.com/post-21.aspx

سوالات مشابه

–1 امتیاز
0 پاسخ 161 بازدید
سوال شده تیر 2, 1395 در بزرگان حسابداری توسط شهاب (110 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 801 بازدید
–1 امتیاز
1 پاسخ 167 بازدید
–1 امتیاز
0 پاسخ 515 بازدید
سوال شده خرداد 23, 1397 در سایر مباحث حسابداری توسط mo.so (500 امتیاز)

به پرسش و پاسخ حسابداری خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران این مجموعه.
لطفا قبل از پرسیدن سوال از عدم وجود داشتن سوال با کمک قسمت جستجو اطمینان حاصل کنید.

محبوب ترین برچسب ها

بیمه مالیات حسابداری پیمانکاری مزایا،شرکت سهامی کار حقوق ، امورمالیاتی ، سامانه حقوق حق جذب# اضافه کاری،مزایا،حقوق پایه اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 99 تعدیلات سنواتی پلمپ دفاتر تجاری،دفتر روزنامه،دفتر کل، پایه سنوات ، حقوق وام، قسط، ارزش افزوده، عدم درج ارزش افزوده در فاکتور بیمه تکمیلی خرید و فروش کالای مجازی ارزش افزوده-باغ تالار گروه پرسش وپاسخ حسابداری درتلگرام# حقوق، هزینه پایه سنوات،حق سنوات ،حق سنوات روزانه ، روشهای تحلیلی،استاندراد حسابرسی افتخارحسابداری،مفاخرحسابداری،تدریس،استادسویس کانال حسابداری، پدرحسابداری ایران،روزحسابدار روز حسابدار،هفته حسابداری وظایف حسابدار ثبت های اصلی حسابداری مشارکت درپاسخ گویی چک، وصول چک، ثبت چک تقسیم بندی ضایعات فرق ضایعات قراضه با ضایعات پس مانده ضایعات قراضه هزینه از دست رفته استهلاک توربین ها تازه های بیمه،مالیات، حسابداری مشاغل الف ب ج ماده۹۵قانون مالیات تعریف اعتبار.دیوان محاسبات عمومی اجزای بودجه عمومی دولت تعریف بودجه زمان اظهارنامه عملکرد۹۳ افتتاحیه شرکت غیر فعال رمزگزاری روی فایل اکسل جایگاه حسابداری ماهیت دارایی غیرجاری و ثابت مشهود، دارای غیرجاری دوره جدید، مانده حساب دوره جدید تقدیر از اساتید پدر علم حسابداری ایران بیمه بیکاری، هدیه ازدواج امتناع از کد اقتصادی،معاملات سه ماهه اظهارنامه عملکرد سفته.ضمانت کاری وظایف هیات عالی انتطامی مالیاتی مدارک مالیات برارزش افزوده سالهای قبل مقرری بیمه بیکاری معاملات سه ماهه پزشکان دفع ازحق،مشکل مالیاتی،سوءاستفاده از کد اقتصادی،اشتباه معاملاتی معاملات ارزی آزمون حسابداررسمی شغل مناسب حسابداری اقلام ترازنامه،سودسهام پرداختنی استهلاک ماشین الات شرکت بازرگانی،بهای تمام شده موجودی کالا براساس قوانین امورمالیاتی رمزونام کاربری معاملات سه ماهه مالیات برارث اعتبارارزش افزوده تعریف حسابداری حسابداری انگلیسی قراردادپیمانی دست دوم معاملات کمتر از 10 درصد قطعات کامپیوتر،ارزش افزوده حقوق ودستمزد ساعتی ،حق بن ومسکن ساعتی ماده 80 تامین اجتماعی سابقه بیمه سالهای قبل از 86 سابقه بیمه برآوردهای حسابداری استانداردهای حسابرسی،روشهای تحلیل سن بورس دفترروزنامه،نوشتن اسناد مغازه ،صنف،مالیات ،پروانه کسب حسابداری،هالیوودی حق العملکار،ثبت حسابداری شرکت تعاونی،عام سود وزیان،کالای امانی آمر،کالای امانی،ثبت حسابداری،سبز پایه اصلی،حقوق مزایا، تنخواه گردان ثبت تنخواه گردان موجودی کالا برای برآورد ارزش موجودی کالا ارزش موجودی کالا روش شناسایی ویژه شناسایی ویژه سیف cif f.o.b فوب شرکتی سهامی خرید سهام کد اقتصادی
...